Monday, March 21, 2005

gloomy sunday

Pazar gunu festivalin son gunuydu, Gloomy Sunday festivalde izledigim son film oldu. Festivalin en begenilenleri arasindaydi film. Ben de begendim, cok sevdigim bir sarkiyla ayni ismi tasiyor film, aralarinda bir baglanti oldugunu ( isim ayniligi disinda) bilmiyordum, filmin sinopsisini okuyana dek. Film bu sarkinin etrafinda donuyor. sarkinin gercek hikayesinden yola cikilmis ama sadece bir esinlenme soz konusu.hikayesi kurgu. gercek degil.ama sarkinin gercek oykusu ile cakisan yerleri de var. mesela sarkinin bir "suicide anthem" olarak gorulmesi gercek. macaristan'da 100den fazla insan bu sarkiyla intihar etmis. sarkinin bestecisi de intihar edenler arasinda.

favori sarkilarimi saymam istense, herhalde ilkler arasinda sayardim GloomySunday'i. Sarkinin Bjork cover'i en sevdigim versiyonu. billie halliday meshur etmis sarkiyi ABD'de.

isin garipsedigim yani benim de intihar fantezilerimden birinde bu sarkiyi duslemis olmam. intihar sirasindan ziyade sonrasinda, eve girenlerin bu sarkiyi bilgisayarda calar halde bulmasi.. baska belki bir ya da iki sarkiyi daha bu an icin uygun gormustum sanirim, ama sonucta sayilari ucu gecmeyecek "suicide anthem" tercihlerim arasinda gloomy sunday de var. bu sarkinin sadece benim icin degil bir cok insan tarafindan benzer sekilde algilandigini ogrenmek sasirtti beni. bu melodinin gercekten ne ozelligi vardi, bir de filmde sarkinin ilk versiyonlarini duydum ki, bunlar benim alisik oldugum bjork versiyonundan cok farkli idi, yani sanirim sadece bu versiyon-lari duymus olsam, bu parcaya intihar fantezilerime dahil etmezdim. yani yorumdan cok, sarkinin melodisiyle ilgili demekki sarkinin etkisi, zamanla insanlarin muzik zevki -1940lardan gunumuze- evrildikce, degismeyen sey sarkinin notalari. sonradan ogrendim ki zaten bu sarki uzerine yazilmis denemeler (essays) var. inceleme konusu olmus.

bu arada intihar etmeyi hic bir zaman ciddi olarak dusunmedim. sadece hayal kurdugum zaman, o hayalin, her hikayenin oldugu gibi bir sona ihtiyaci oluyor ve bu son kimi zaman, hayali kurdugum anki ruh halime gore, intihar olabiliyor. bir de "intihari ciddi olarak dusunmek" nedir, bilmiyorum, bana gore, ciddi olarak dusunenler cidden girisimde bulunup basarili olanlar ya da basarili olmaya cok yaklasanlar. diger intihari dusunmeler daha cok intihari hayal etme, saniyorum.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home